Podstawy miksu i masteringu

Miks, mastering, etc.
Post Reply
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

Lekcję trzeba by zacząć od tego czym się różni miks i mastering :)
Otóż: wszystkie tracki, nazywamy je również śladami i ścieżkami to zapis nagranego materiału - na MPC nagrywamy na osobne tracki kick'a, hat'y, sample, etc. i to właśnie są osobne pliki muzyczne, z brzmienia których często nie jesteśmy zadowoleni. Tutaj właśnie zaczyna się sprawa miksu, czyli łączenia ze sobą tych wszystkich śladów żeby żaden nie zagłuszał innego, ale i sam nie znikał gdzieś w tle. Jak już ustawimy głośność (porządnie zrobimy to dopiero w jakimś DAWie na komputerze) i podetniemy czy uwydatnimy konkretne częstotliwości mamy za sobą pierwszą część miksowania naszego utworu.
Potem zastanawiamy się jak możemy dać "odetchnąć" naszemu bitowi, czyli gdzie upchać te wszystkie instrumenty - bo przecież mamy dostępny dźwięk stereo. Co za tym idzie możemy dać którąś ścieżkę bardziej na lewy głośnik albo na prawy. To wymaga już trochę praktyki, ale wszystko przyjdzie z czasem i doświadczeniem.
Posłuchaj nagrań żywych bandów, najlepiej na słuchawkach i skup się na tym co słyszysz w prawym uchu, a co w lewym. Nie słyszysz tego samego ;) tzn. są elementy, które słyszysz po równo, ale skup się na szczegółach, których masz więcej w jednym albo drugim kanale. Kiedyś znajomy słuchając muzyki na mp3 dał mi do posłuchania i zawiedziony mówi: "stary, coś mi się słuchawki psują, bo jedna gra jakby ciszej" - a tak był zmiksowany utwór, którego słuchał. Dźwięk instrumentów live bandu nagrywającego w studio jest wyłapywany przez wiele mikrofonów, a to po to żeby właśnie stworzyć tą głębię - np. perkusja gra bardziej z lewej, kiedy gitarki masz więcej w prawym głośniku czy słuchawce.
Na sam koniec można (nieraz trzeba, nieraz nie - zależy co chcesz osiągnąć) dodać efekty takie jak delay i reverb oraz skorzystać z kompresora. Pierwszy daje ci efekt jakby odbicia, a drugi pogłosu. Oba są po to, żeby jeszcze uwydatnić tą przestrzeń, którą chcemy znaleźć dla naszych instrumentów i dodać im dynamiki. Najwięcej dynamiki daje jednak kompresor, który, jak sama nazwa wskazuje, kompresuje dźwięk - robi głośniej dźwięk w miejscach cichszych i ścisza tam, gdzie jest za głośny.

Wszystkie techniki, szczególnie te końcowe wymagają praktyki, ale nic nie ma za darmo. Jak chcesz być producentem, a nie tylko beatmaker'em musisz posiąść wiedzę na temat produkcji czyli ogarnąć miks i mastering.

Dość długi post mi wyszedł, mam nadzieję, że kto był ciekaw dotarł do tego momentu. Co do masteringu przekazuję pałeczkę komuś innemu albo za jakiś czas, jak wrócą mi siły postaram się napisać coś i o tym :D
User avatar
Ryba
Admin
Posts: 1442
Joined: 07 Jan 2013, 23:47

poszedłem na łatwiznę :) zapraszam do lektury Mastering w domowym studiu.

http://www.eis.com.pl/virtual/modules.p ... artid=1052" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Melon
Pad4
Posts: 279
Joined: 08 Jan 2013, 22:43

Finio wrote:Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić od czego w ogóle zacząć? Jestem początkującym, ale chciałbym się przynajmniej dowiedzieć co to dokładnie jest, z czym się to je i czy to trudne żeby zmiksować i zmasterować utwór? ;D
W dużym uproszczeniu i skrócie, powiem tak.

Miks, to praca, na poszczególnych elementach/ścieżkach/śladach utworu.
Mastering to praca nad całym zmiksowanym już utworze w celu nadania mu konkretnego brzmienia.

Obydwa tematy to rzeka długa jak Amazonka i głęboka jak jezioro Baikał, a wykonanie idealnie tych dwóch elementów, to kwestia wiedzy i doświadczenia.
Tak więc czytaj, słuchaj oglądaj wszystko co z tym związane, i powoli będzie Ci się cokolwiek rozjaśniać.


P.S Ryba, podał świetny artykuł.
https://soundcloud.com/melon2500 onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/Melon45" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply