Kompresowanie basu i perki...?

Miks, mastering, etc.
ODPOWIEDZ
gwdn
Padawan
Posty: 10
Rejestracja: 15 kwie 2014, o 10:24

Siema chłopaki,
Laik ma pytanie, pewnie dla niektórych bedzie to oczywiste lub żałosne ale fajnie było by nie czytać hejtów a odpowiedzi które mnie nakieruja na dobra droga wiec.

W jednej grupie mam Perke z kompresja nowojorska, w drugiej grupie mam bass, problem który się pojawił to że w momencie kiedy kick i bas idzie razem dźwieki się zlewaja, a pytanie brzmi czy dobry pomysł to wrzucić bas pod tą samą kompresje czy np zgrać najpierw zkompresowana perka a potem kombinować dalej z basem? czy może poprostu najlapiej zostawić jak jest i wyciągnac inne częstotliwości przez EQ? chciałbym usłyszeć oba dźwieki jednocześnie i wyraźnie nie jeden z nich lub jak jeden przegryza w jakiś dziwny sposób drugi

dodatkowe pytanie mam czy jesli wrzucam drumy na kompresji nowojorskiej to dobrym pomysłem jest kompresować dźwiek jeszcze raz z basem? czy ten zabieg jest poprawny? cały czas chcac osiągnać wyraźny poziom słyszalności basu i stopy w momencie kiedy graja jednocześnie

miło by było jakby ktoś mnie naprowadził na dobry trop :)

z góry dzieki
Studio prowizorka! Nic na poważnie!
DirtyDrumzStudio
Moderator
Posty: 823
Rejestracja: 26 mar 2014, o 09:24

Jeżeli bass ci się zlewa ze stopą to spróbuj tzw korekcji lustrzanej czyli załadowujesz eq z analizatorem widma [np. darmowy CM EQUA 87] i na bassie i na stopie i sprawdzasz jaka jest dominującą częstotliwość w stopie i ucinasz ta dominującą czestotliwosc stopy w bassie najlepiej jeszcze przed zaaplikowaniem kompresji, jezeli stopa nadal sie slabo przebija to delikatnie podbijasz ta czestotliwosc na stopie albo alternatywnie ucinasz sasiadujace pasma i podbijasz gain-em na eq. Powinno zadziałac ;)
LostInDigital

Dodatkowo do tego, co pisze DDS możesz zaaplikować sidechain - stopa przycisza bass np. przez 20ms. Wtedy atak stopy robi swoje, a potem masz bass. Jeszcze możesz pokombinować z harmonicznymi. Wbrew pozorom warto nawet niski bass gdzieś lekko podniecić w paśmie około 500-700hz...

Walczyłem z tym i już mi wychodzi ;-)
1. mirror eq jak pisze DDS
2. sidechain compressing
3. harmoniczne.
4. trochę zabawy z transientami ;-)

aaa.. zapomniałem. linię bassu i perki warto pociągnąć na jeden kanał i tam właśnie zsumować lekko kompresją i eq - perka z bassem powinny miec jakiś elemnt wspólny w miksie.

pozdrawiam.
ODPOWIEDZ