MPC - PADY, PROGRAMY, TRACKI, SEKWENCJE i SONGI czyli jak to
: 08 kwie 2013, 21:19
Ponieważ ciągle powtarzają się te same pytania na temat "MPC jak to się robi ?", postanowiłem wrzucić rozpiskę którą napisałem kiedyś na innym forum a która mniej więcej wytłumaczy jak to wygląda wewnątrz magicznego pudełka, tekst pomimo iż długi to nie zahacza o wszystko ale powinien być dobrym starterem dla wszystkich pytających.
A więc zaczynamy:
---------------------------------------------------------------------------------------
Z MPC'tkami to jest tak (idąc od najniższewgo w hierarchii):
Najmniejszą jednostką jest PAD (czyli SAMPEL)
Z 16 sampli formuje się nam BANK (z 12 w mpc500)
Z 4 banków składa się jeden PROGRAM.
Program to jest jak łatwo się domyślić zbiór wszystkich sampli i ustawień jakie mamy na naszych padach zapisany w jednym pliku.
Dla programu nie jest ważne czy wszystkie Pady mamy obstawione samplami czy też nie, MPC'tka zapisuje także ustawienia pustych padów w związku z czym nawet jeżeli mamy załadowane tylko 5 sampli to i tak w PROGRAMIE zapisane zostają informacje o wszystkich padach.
Teraz odchodząc troszkę w bok mamy kolejny nadrzędny do programu obiekt, a jest nim TRACK.
Czym, jest więc TRACK ?
TRACK to zapis informacji (w MIDI) na temat tego kiedy i na jak długo dany pad ma być odtwarzany.
W MPC'tkach do danego tracku może być przypisany tylko jeden program ale równocześnie ten sam program może być przypisany kilku trackom.
Żeby zagmatwać to jeszcze bardziej to tylko powiem że wszystkie tracki mogą być odtwarzane naraz i nie muszą być odtwarzane jeden po drugim.
Nie wiem czy to jest jasne ale prościej się już nie da i lepiej żebyście skumali to na tym etapie bo później będzie jeszcze bardziej zagmatwane ponieważ jest tyle "szkół" formowania bitu w MPC ilu jest ludzi używających ten sprzęt.
Żeby to troszkę rozjaśnić weźmy sobie przykład:
Załóżmy że mamy program w którym w BANKU A mamy perkusję (kick, snare i hat) a w BANKU B mamy różne dźwięki które formują linię melodyczną.
W TRACKU_01 mogę sobie nagrać samą perkusję a podpinając ten sam program pod TRACK_02 dograć sobie linię melodyczną.
Mogę też pójść na całego i nagrać wszystko naraz na jednym tracku i mieć z głowy ale wtedy ograniczamy sobie możliwości edycyjne (o tym później).
Jeszcze inną metodą jest podpięcie PROGRAMU pod powiedzmy 10 tracków i nagrywanie wszystkiego osobno:
TRACK_01 - Kick
TRACK_02 - Snare
TRACK_03 - Hihat
....
TRACK_10 - cokolwiek itd. itp.
Gdy już "zużyjemy" wszystkie pady w programie nic nie stoi na przeszkodzie stworzyć kolejnego PROGRAMU z następnymi 64 samplami (16 padów x 4 banki = 64 sample = program) i podpisać go do kolejnych wolnych
Tracków. Pamiętajmy że tracki od 1-10 mamy zajęte przez PROGRAM_01 (czyli ten wcześniej stworzony).
Wszystko to co opisałem powyżej składa się na SEKWENCJĘ (SEQUENCE)... heheh
Czym jest więc SEQUENCE ?
Jeżeli zrozumieliście poprzedni wątek to ten nie sprawi wam problemu ponieważ zasada działania sekwencji jest identyczna czyli w skrócie zbiór kilku tracków tworzy nam sekwencję nic dodać nic ująć.
Nie bardzo wiem nawet jak rozłożyć to bardziej na czynniki pierwsze bo się chyba nie da, dajmy sobie więc przykład:
powiedzmy że mamy 6 tracków.
TRACK_01 - perkusja formująca intro
TRACK_02 - Linia melodyczna formująca intro
Track_03 - perkusja formująca zwrotkę
Track_04 - linia melodyczna formująca zwrotkę
Track_05 - perkusja formująca refren
Track_06 - linia melodyczna formująca refren
Jak łatwo się domyślić z powyższych tracków możemy sobie "uformować" trzy SEKWENCJE -> INTRO, ZWROTKA, REFREN czyli:
SEQUENCE_1 (intro):
Track_01
Track_02
SEQUENCE_02 (zwrotka)
Track_03
Track_04
SEQUENCE_03 (refren)
Track_05
Track_06
...i tu dochodzimy do najwyższego poziomu wtajemniczenia czyli SONG.
SONG to jest taki big boss wszystkich obiektów heheh, nie ma już nic ponad tym i na chłopski rozum SONG formowany jest z kilku sekwencji
Zasada działania SONG mode jest identyczna do działania Sequence która jest identyczna do Track'u czyli jadąc dalej z przykładem:
Możemuy ustawić sobie żeby sekwencje grały w kolejności takiej jak np.
SEQUENCE_01
SEQUENCE_02
SEQUENCE_03
SEQUENCE_02
SEQUENCE_03
tłumacząc na język ludzki: intro,zwrotka,refren,zwrotka,refren... a upraszczając to całkowicie to MAMY CAŁY BEAT
Standardowo jest wiele szkół tworzenia beatu niektórzy używają tylko jednej sekwencji niektórzy używają ich 50 jak będziecie tego używać to kwesta waszego przyzwyczajenia i waszej wygody.
A więc zaczynamy:
---------------------------------------------------------------------------------------
Z MPC'tkami to jest tak (idąc od najniższewgo w hierarchii):
Najmniejszą jednostką jest PAD (czyli SAMPEL)
Z 16 sampli formuje się nam BANK (z 12 w mpc500)
Z 4 banków składa się jeden PROGRAM.
Program to jest jak łatwo się domyślić zbiór wszystkich sampli i ustawień jakie mamy na naszych padach zapisany w jednym pliku.
Dla programu nie jest ważne czy wszystkie Pady mamy obstawione samplami czy też nie, MPC'tka zapisuje także ustawienia pustych padów w związku z czym nawet jeżeli mamy załadowane tylko 5 sampli to i tak w PROGRAMIE zapisane zostają informacje o wszystkich padach.
Teraz odchodząc troszkę w bok mamy kolejny nadrzędny do programu obiekt, a jest nim TRACK.
Czym, jest więc TRACK ?
TRACK to zapis informacji (w MIDI) na temat tego kiedy i na jak długo dany pad ma być odtwarzany.
W MPC'tkach do danego tracku może być przypisany tylko jeden program ale równocześnie ten sam program może być przypisany kilku trackom.
Żeby zagmatwać to jeszcze bardziej to tylko powiem że wszystkie tracki mogą być odtwarzane naraz i nie muszą być odtwarzane jeden po drugim.
Nie wiem czy to jest jasne ale prościej się już nie da i lepiej żebyście skumali to na tym etapie bo później będzie jeszcze bardziej zagmatwane ponieważ jest tyle "szkół" formowania bitu w MPC ilu jest ludzi używających ten sprzęt.
Żeby to troszkę rozjaśnić weźmy sobie przykład:
Załóżmy że mamy program w którym w BANKU A mamy perkusję (kick, snare i hat) a w BANKU B mamy różne dźwięki które formują linię melodyczną.
W TRACKU_01 mogę sobie nagrać samą perkusję a podpinając ten sam program pod TRACK_02 dograć sobie linię melodyczną.
Mogę też pójść na całego i nagrać wszystko naraz na jednym tracku i mieć z głowy ale wtedy ograniczamy sobie możliwości edycyjne (o tym później).
Jeszcze inną metodą jest podpięcie PROGRAMU pod powiedzmy 10 tracków i nagrywanie wszystkiego osobno:
TRACK_01 - Kick
TRACK_02 - Snare
TRACK_03 - Hihat
....
TRACK_10 - cokolwiek itd. itp.
Gdy już "zużyjemy" wszystkie pady w programie nic nie stoi na przeszkodzie stworzyć kolejnego PROGRAMU z następnymi 64 samplami (16 padów x 4 banki = 64 sample = program) i podpisać go do kolejnych wolnych
Tracków. Pamiętajmy że tracki od 1-10 mamy zajęte przez PROGRAM_01 (czyli ten wcześniej stworzony).
Wszystko to co opisałem powyżej składa się na SEKWENCJĘ (SEQUENCE)... heheh
Czym jest więc SEQUENCE ?
Jeżeli zrozumieliście poprzedni wątek to ten nie sprawi wam problemu ponieważ zasada działania sekwencji jest identyczna czyli w skrócie zbiór kilku tracków tworzy nam sekwencję nic dodać nic ująć.
Nie bardzo wiem nawet jak rozłożyć to bardziej na czynniki pierwsze bo się chyba nie da, dajmy sobie więc przykład:
powiedzmy że mamy 6 tracków.
TRACK_01 - perkusja formująca intro
TRACK_02 - Linia melodyczna formująca intro
Track_03 - perkusja formująca zwrotkę
Track_04 - linia melodyczna formująca zwrotkę
Track_05 - perkusja formująca refren
Track_06 - linia melodyczna formująca refren
Jak łatwo się domyślić z powyższych tracków możemy sobie "uformować" trzy SEKWENCJE -> INTRO, ZWROTKA, REFREN czyli:
SEQUENCE_1 (intro):
Track_01
Track_02
SEQUENCE_02 (zwrotka)
Track_03
Track_04
SEQUENCE_03 (refren)
Track_05
Track_06
...i tu dochodzimy do najwyższego poziomu wtajemniczenia czyli SONG.
SONG to jest taki big boss wszystkich obiektów heheh, nie ma już nic ponad tym i na chłopski rozum SONG formowany jest z kilku sekwencji
Zasada działania SONG mode jest identyczna do działania Sequence która jest identyczna do Track'u czyli jadąc dalej z przykładem:
Możemuy ustawić sobie żeby sekwencje grały w kolejności takiej jak np.
SEQUENCE_01
SEQUENCE_02
SEQUENCE_03
SEQUENCE_02
SEQUENCE_03
tłumacząc na język ludzki: intro,zwrotka,refren,zwrotka,refren... a upraszczając to całkowicie to MAMY CAŁY BEAT
Standardowo jest wiele szkół tworzenia beatu niektórzy używają tylko jednej sekwencji niektórzy używają ich 50 jak będziecie tego używać to kwesta waszego przyzwyczajenia i waszej wygody.