JJOS 3 czyli domysły i spekulacje...:)
: 25 kwie 2013, 19:30
Jak zapewne już wiecie JJ zaktualizował systemy do 3.16 i 3.3x a spowodowane jest to głównie potrzebą dodania do systemu instalatora dla JJOS 3....
Czym jest więc JJOS 3 ?
Po pierwsze to nie wiadomo czy będzie to os tylko na duże ekrany cze też na małe chociaż wszystko wskazuje że na małe też.
Po drugie JJOS 3 będzie darmowy....tylko dla posiadaczy JJOS2XL i JJOS128XL reszta musi płacić.
Data premiery bliżej nieokreślona - czerwiec, chociaż JJ w odróżnieniu od innych developerów ściśle się trzyma dat premier więc nie powinno być jakiejkolwiek obsuwy.
Teraz do rzeczy : JJ3 (z wygody tak go będe nazywał) jest nie jest udoskonaleniem systemu JJOS2XL a raczej taką odskocznią w innym kierunku tak jak było to w przypadku przejścia z OS 2 na OS2XL.
Po prostu dodane będą pewne funkcje kosztem wywalenia innych, awybór najbardziej pasującego ci systemu JJ pozostawia tobie oferując ten system za darmo (jeżeli masz JJOS2XL).
Z jednej strony OS ten będzie działał dużo płynniej od OS2XL'a ponieważ wywalone zostały funkcje które nie są w pełni dokończone a z drugiej strony to troszkę taki hmmm... bummer ponieważ funkcje które JJ powywalał akurat używałem dosyć często.
Teraz co się zmieni:
* wywalony zostaje PATCHED PHRASE - nie dziwię się bo mając non destructive chopping ta funkcja była więcej niż zbędna
* wywalony zostaje AUTO CHOP czyli cały system detekcji peaków w samplu (który i tak nie działał jak powinien)
* wywalona zostaje funkcja PAD LOCATE pozwalająca stawiać i odgrywać audio track od ustalonych markerów
* wywalony zostaje typ instrumentu OVERLAP (bummer nr.1)
* wywalony zostaje GRID EDIT dla AUDIO TRACK'u - w zasadzie zduplikowana funkcja pozwalająca na układanie sampli na audio tracku (można to zrobić z poziomu Main Screen'u)
* wywalony zostaje SIMULT PAD 1 (whyyyyyy !!!! bummer nr.2) - funkcja pozwalająca łączyć pady w grupy i nagrywać je w MIDI
* wywalona zostaje SIMULT SEQUENCE - funkcja pozwalająca na odgrywanie dwóch sekwencji naraz (po co ? - nie wiem)
* wywalone zostają funkcje END POINT, VELOCITY, PAN i CHOP w trubie Note ON - wszystkie te funkcje dostępne są w trybie Realtime więc funkcje zbędne (jest to znak że JJ porzuca format tracku DRUM narzucony przez AKAI i kieruje się w stronę MIDI)
* wywalona zostaje możliwość kontroli tempa przy pomocy Q-Linków (używa ktoś tego ??? )
* wywalona zostaje funkcja Q-LINK TO ACTIVE TRACK - JJ chciał sprawić żeby q-linki były niezależne dla każdego tracku - nie wyszło
* wywalona zostaje funkcja PITCH BEND SENSITIVITY ustalająca zakres pitch bend'u (niezrozumiała dla mnie decyzja)
* wywalona zostaje obsługa MIDI CC #01 #02 #74 #71 (Mod Wheel, Filter Cutoff, Filter Resonance) - nie wiem czy JJ porzuci to na stałe (sabotaż dla systemu) czy poprostu chce napisać te funkcje od nowa.
* wywalony zostaje PAD AFTERTOUCH - szkoda bo fajnie przypisać np. odcięcie filtra do aftertoucha
* wywalona zostaje funkcja NON DESTRUCTIVE CHOP na rzecz możliwości edycji Start/End pointów na padzie - o ile podobno jest to łatwiejsza i przyjemniejsza forma cięcia sampli to tego jak sprawdzać się ta funkcja będzie na o połowę mniejszym ekranie niż w OS128XL na który została zaprojektowana. (JJ będzie musiał stworzyć dodatkowy ekran obok TRIM SCREEN'u lub porzucić widok waveforma - obydwa rozwiązania mało praktyczne - pożyjemy zobaczymy, narazie jestem sceptyczny)
* wywalona zostaje funkcja LINE PATTERN - dawała możliwość tworzenia sobie mini patternów z ustawieniami nut. np. haty ze swingiem na 1/16 lub 1/32, co prawda dość sprytna i przyjemna funkcja ale bez jakichś wodotrysków, jednym słowem NO LOVE LOST, NO LOVE FOUND
* wywalona zostaje funkcja LOOP HOLD PLAYBACK (loopowanie sampla do momentu wciśnięcia pada po raz drugi) na rzecz REPEAT HOLD SAMPLE PLAYBACK - czyli usprawnienie i zmiana nazwy funkcji.
* dodana możliwość ustalenia różnych wartości NOTE REPAT dla każdego pada z osobna !!! - wyobraźcie sobie trzy różne pady z hihatami a każdy z nich odgrywany z inną częstotliwością Note Repeat - do live'ów miodzio !!!
* wywalona zostaje możliwość kontroli mixera za pomocą zewnętrznych urządzeń MIDI. (bummer nr.4)
* wywalone zostają dwa typy filtrów dostępne eksluzywnie dla JJOS2XL'a (EQ High i EQ Low) - mam nadzieję że jest to spowodowane potrzebą zrobienia miejsca na bardziej wypasione algorytmy innych efektów.
* wywalona zostaje możliwość przypisania dostępu do konkretnego ekranu za pomocą przycisku NUMERIC - jak masz opanowane wszystkie skróty za pomocą mode+pad to ta funkcja jest zbędna.
* wywalona zostaje możliwość przypisania kilku sampli do AUDIO TRACK'u - jak dla mnie wielki BUMMER nr.5 !!! Audio Tracki w JJOS2XL były rozbudowane do tego stopnia że zamiast konwertować cały beat do jednej sekwencji wystarczyło wrzucić kilka loopów jeden po drugim na audio track i...wcisnąć play - now its gone...
* wywalona funkcja TRACK VELOCITY - odpowiadała ona za ustalenie stałej wartości velocity dla nut wychodzących z tracku na MIDI OUT.
Dobra...trochę tego było więc co właściwie zyskujemy ?
* usprawniona funkcja EFFECT (?) - więcej możliwości routingu ? lub może przepisane na nowo algorytmy ? Nie wiem...
* dodany zostaje parametr DETUNE dla INSTRUMENT TRACK'ów - generalnie polega to na tym że możemy robić sobie coś w podobie do efektu CHORUS znanego z różnych starszych syntezatorów.
* dodana zostaje funkcja INVERT w Trim Screenie - generalnie możemy teraz odwracać sample w fazie
* dodana funkcja VOICE PRIORITY - generalnie to gdy wyczerpiemy liczbę dostępnych głosów polifoni to nasze sample zaczynają się ucinać, ta funkcja powoduje że możemy określić które sample są NIEWYCISZALNE czyli po wyczerpaniu liczby głosów polifonii będą wycinane tylko sample bez zaznaczonej opcji PRIORITY.
* dodana funkcja MIDI FILTER - funkcjas ta jak sama nazwa wskazuje pozwala na filtrowanie komunikatów które docierają do MPC z urządzeń zewnętrznych np. jeżeli macie spartoloną klawiaturę w której np. cały czas skacze wam jakiś fader to podczas nagrywania informacje wysyłane przez ten fader mogą zostać pominięte
* dodana funkcja COPY BANK czyli możemy sobie skopiować z banku A do np. banku D wszystkie 16 padów naraz.
* dodana funkcja PAN do LFO czyli teraz LFO może kontrolować rozłożenie w poanoramie. Hmmmm... nie wiem jak wam , ale mnie się wydaje że ta funkcja zastąpi jeden z efektów głównych "FLY.PAN" a to oznacza WIĘCEJ MIEJSCA NA LEPSZE ALGORYTMY hahahah
* dodana funkcja SYNC OUT SPP - jest to alternatywna metoda synchronizacji za pomocoą MIDI CLOCKA do którego niejako dokładana jest pozycja Playhead Markera (tej pionowej kreski która leci po ekranie).
* dodana funkcja LR STEREO CHANGE w Trim Screenie - najzwyklejsze odwrócenie stereo sampla (lewy kanał na prawy i wice wersa)
* dodana funkcja TEMPO DETECT w trim screenie - pozwala ona na półautomatyczną detekcję tempa sampla.
* dodana funkcja VIEW LOAD czyli filtr typów plików które są wyświetlane na ekranie LOAD/SAVE - przydatne gdy mamy zagraconą kartę i w dodatku wszystko w jednym folderze.
* dodany zostaje SIMULT PATTERN - funkcja pozwalająca odgrywać kilka patternów naraz wewnątrz grającej sekwencji (!!!)
* dodana zostaje funkcja START OFFSET dla Audio Track'u - pozwala na dopasowanie audio które się nie zgrywa z bitem, w zasadzie jest to funkcja dostępna w OS2 po czym porzucona w OS2XL i teraz wracająca do łask (miodzio)
* dodana zostaje funkcja REALTIME TRANSPOSE za pomocą Q-Linków - odpowiada ona za zmianę wysokości brzmienia przy pomocy q-linków
* dodane zostaje ADHSR !!!! - teraz do standardowej obwiedni dostajemy jeszcze parametr Hold !!! MIODZIO !!!
* dodana, a raczej usprawniona funkcja RECORD - m.in. wyświetlany będzie waveform nagrywanego sygnału
ufff.... jak na razie tyle zobaczymy jak sytuacja się będzie rozwijać...
wiem że ściana tekstu ale lista zmian jest naprawdę spora heheheh - post jeszcze bedzie edytowany (może jutro) w celu opisania bummerów heheh
Czym jest więc JJOS 3 ?
Po pierwsze to nie wiadomo czy będzie to os tylko na duże ekrany cze też na małe chociaż wszystko wskazuje że na małe też.
Po drugie JJOS 3 będzie darmowy....tylko dla posiadaczy JJOS2XL i JJOS128XL reszta musi płacić.
Data premiery bliżej nieokreślona - czerwiec, chociaż JJ w odróżnieniu od innych developerów ściśle się trzyma dat premier więc nie powinno być jakiejkolwiek obsuwy.
Teraz do rzeczy : JJ3 (z wygody tak go będe nazywał) jest nie jest udoskonaleniem systemu JJOS2XL a raczej taką odskocznią w innym kierunku tak jak było to w przypadku przejścia z OS 2 na OS2XL.
Po prostu dodane będą pewne funkcje kosztem wywalenia innych, awybór najbardziej pasującego ci systemu JJ pozostawia tobie oferując ten system za darmo (jeżeli masz JJOS2XL).
Z jednej strony OS ten będzie działał dużo płynniej od OS2XL'a ponieważ wywalone zostały funkcje które nie są w pełni dokończone a z drugiej strony to troszkę taki hmmm... bummer ponieważ funkcje które JJ powywalał akurat używałem dosyć często.
Teraz co się zmieni:
* wywalony zostaje PATCHED PHRASE - nie dziwię się bo mając non destructive chopping ta funkcja była więcej niż zbędna
* wywalony zostaje AUTO CHOP czyli cały system detekcji peaków w samplu (który i tak nie działał jak powinien)
* wywalona zostaje funkcja PAD LOCATE pozwalająca stawiać i odgrywać audio track od ustalonych markerów
* wywalony zostaje typ instrumentu OVERLAP (bummer nr.1)
* wywalony zostaje GRID EDIT dla AUDIO TRACK'u - w zasadzie zduplikowana funkcja pozwalająca na układanie sampli na audio tracku (można to zrobić z poziomu Main Screen'u)
* wywalony zostaje SIMULT PAD 1 (whyyyyyy !!!! bummer nr.2) - funkcja pozwalająca łączyć pady w grupy i nagrywać je w MIDI
* wywalona zostaje SIMULT SEQUENCE - funkcja pozwalająca na odgrywanie dwóch sekwencji naraz (po co ? - nie wiem)
* wywalone zostają funkcje END POINT, VELOCITY, PAN i CHOP w trubie Note ON - wszystkie te funkcje dostępne są w trybie Realtime więc funkcje zbędne (jest to znak że JJ porzuca format tracku DRUM narzucony przez AKAI i kieruje się w stronę MIDI)
* wywalona zostaje możliwość kontroli tempa przy pomocy Q-Linków (używa ktoś tego ??? )
* wywalona zostaje funkcja Q-LINK TO ACTIVE TRACK - JJ chciał sprawić żeby q-linki były niezależne dla każdego tracku - nie wyszło
* wywalona zostaje funkcja PITCH BEND SENSITIVITY ustalająca zakres pitch bend'u (niezrozumiała dla mnie decyzja)
* wywalona zostaje obsługa MIDI CC #01 #02 #74 #71 (Mod Wheel, Filter Cutoff, Filter Resonance) - nie wiem czy JJ porzuci to na stałe (sabotaż dla systemu) czy poprostu chce napisać te funkcje od nowa.
* wywalony zostaje PAD AFTERTOUCH - szkoda bo fajnie przypisać np. odcięcie filtra do aftertoucha
* wywalona zostaje funkcja NON DESTRUCTIVE CHOP na rzecz możliwości edycji Start/End pointów na padzie - o ile podobno jest to łatwiejsza i przyjemniejsza forma cięcia sampli to tego jak sprawdzać się ta funkcja będzie na o połowę mniejszym ekranie niż w OS128XL na który została zaprojektowana. (JJ będzie musiał stworzyć dodatkowy ekran obok TRIM SCREEN'u lub porzucić widok waveforma - obydwa rozwiązania mało praktyczne - pożyjemy zobaczymy, narazie jestem sceptyczny)
* wywalona zostaje funkcja LINE PATTERN - dawała możliwość tworzenia sobie mini patternów z ustawieniami nut. np. haty ze swingiem na 1/16 lub 1/32, co prawda dość sprytna i przyjemna funkcja ale bez jakichś wodotrysków, jednym słowem NO LOVE LOST, NO LOVE FOUND
* wywalona zostaje funkcja LOOP HOLD PLAYBACK (loopowanie sampla do momentu wciśnięcia pada po raz drugi) na rzecz REPEAT HOLD SAMPLE PLAYBACK - czyli usprawnienie i zmiana nazwy funkcji.
* dodana możliwość ustalenia różnych wartości NOTE REPAT dla każdego pada z osobna !!! - wyobraźcie sobie trzy różne pady z hihatami a każdy z nich odgrywany z inną częstotliwością Note Repeat - do live'ów miodzio !!!
* wywalona zostaje możliwość kontroli mixera za pomocą zewnętrznych urządzeń MIDI. (bummer nr.4)
* wywalone zostają dwa typy filtrów dostępne eksluzywnie dla JJOS2XL'a (EQ High i EQ Low) - mam nadzieję że jest to spowodowane potrzebą zrobienia miejsca na bardziej wypasione algorytmy innych efektów.
* wywalona zostaje możliwość przypisania dostępu do konkretnego ekranu za pomocą przycisku NUMERIC - jak masz opanowane wszystkie skróty za pomocą mode+pad to ta funkcja jest zbędna.
* wywalona zostaje możliwość przypisania kilku sampli do AUDIO TRACK'u - jak dla mnie wielki BUMMER nr.5 !!! Audio Tracki w JJOS2XL były rozbudowane do tego stopnia że zamiast konwertować cały beat do jednej sekwencji wystarczyło wrzucić kilka loopów jeden po drugim na audio track i...wcisnąć play - now its gone...
* wywalona funkcja TRACK VELOCITY - odpowiadała ona za ustalenie stałej wartości velocity dla nut wychodzących z tracku na MIDI OUT.
Dobra...trochę tego było więc co właściwie zyskujemy ?
* usprawniona funkcja EFFECT (?) - więcej możliwości routingu ? lub może przepisane na nowo algorytmy ? Nie wiem...
* dodany zostaje parametr DETUNE dla INSTRUMENT TRACK'ów - generalnie polega to na tym że możemy robić sobie coś w podobie do efektu CHORUS znanego z różnych starszych syntezatorów.
* dodana zostaje funkcja INVERT w Trim Screenie - generalnie możemy teraz odwracać sample w fazie
* dodana funkcja VOICE PRIORITY - generalnie to gdy wyczerpiemy liczbę dostępnych głosów polifoni to nasze sample zaczynają się ucinać, ta funkcja powoduje że możemy określić które sample są NIEWYCISZALNE czyli po wyczerpaniu liczby głosów polifonii będą wycinane tylko sample bez zaznaczonej opcji PRIORITY.
* dodana funkcja MIDI FILTER - funkcjas ta jak sama nazwa wskazuje pozwala na filtrowanie komunikatów które docierają do MPC z urządzeń zewnętrznych np. jeżeli macie spartoloną klawiaturę w której np. cały czas skacze wam jakiś fader to podczas nagrywania informacje wysyłane przez ten fader mogą zostać pominięte
* dodana funkcja COPY BANK czyli możemy sobie skopiować z banku A do np. banku D wszystkie 16 padów naraz.
* dodana funkcja PAN do LFO czyli teraz LFO może kontrolować rozłożenie w poanoramie. Hmmmm... nie wiem jak wam , ale mnie się wydaje że ta funkcja zastąpi jeden z efektów głównych "FLY.PAN" a to oznacza WIĘCEJ MIEJSCA NA LEPSZE ALGORYTMY hahahah
* dodana funkcja SYNC OUT SPP - jest to alternatywna metoda synchronizacji za pomocoą MIDI CLOCKA do którego niejako dokładana jest pozycja Playhead Markera (tej pionowej kreski która leci po ekranie).
* dodana funkcja LR STEREO CHANGE w Trim Screenie - najzwyklejsze odwrócenie stereo sampla (lewy kanał na prawy i wice wersa)
* dodana funkcja TEMPO DETECT w trim screenie - pozwala ona na półautomatyczną detekcję tempa sampla.
* dodana funkcja VIEW LOAD czyli filtr typów plików które są wyświetlane na ekranie LOAD/SAVE - przydatne gdy mamy zagraconą kartę i w dodatku wszystko w jednym folderze.
* dodany zostaje SIMULT PATTERN - funkcja pozwalająca odgrywać kilka patternów naraz wewnątrz grającej sekwencji (!!!)
* dodana zostaje funkcja START OFFSET dla Audio Track'u - pozwala na dopasowanie audio które się nie zgrywa z bitem, w zasadzie jest to funkcja dostępna w OS2 po czym porzucona w OS2XL i teraz wracająca do łask (miodzio)
* dodana zostaje funkcja REALTIME TRANSPOSE za pomocą Q-Linków - odpowiada ona za zmianę wysokości brzmienia przy pomocy q-linków
* dodane zostaje ADHSR !!!! - teraz do standardowej obwiedni dostajemy jeszcze parametr Hold !!! MIODZIO !!!
* dodana, a raczej usprawniona funkcja RECORD - m.in. wyświetlany będzie waveform nagrywanego sygnału
ufff.... jak na razie tyle zobaczymy jak sytuacja się będzie rozwijać...
wiem że ściana tekstu ale lista zmian jest naprawdę spora heheheh - post jeszcze bedzie edytowany (może jutro) w celu opisania bummerów heheh