Panele akustyczne
- JachMann
- Pad1
- Posty: 70
- Rejestracja: 18 cze 2013, 21:36
Pisałem kiedyś w sprawie paneli akustycznych do jakiejś dobrej firmy w Warszawie, która urządzała studia muzyczne z prawdziwego zdarzenia. Mieli bardzo profesjonalne rozwiązanie.
Ja zamierzałem w rogu pokoju umieścić kabinkę do tego celu chciałem dwie ścianki z płyty gipsowo-kartonowej (dwie warstwy płyty, a w środek wrzucić wełnę mineralną),a od wewnątrz okleić panelami akustycznymi. Czyli dwie ścianki chciałem przytwierdzić do rogu pokoju. Ta firma zaproponowała mi gotowe ścianki, których koszt po obliczeniu wyszedł mi jakieś 800zł czy więcej trochę jakoś tak w każdym razie. Takie rozwiązania są świetne jeśli mamy trochę gotówki na ten cel. Ja ostatecznie zrezygnowałem z budowy kabinki, ponieważ okazało się, że mój mikrofon w moim pomieszczeniu zachowuje się bardzo dobrze. Zbiera to co powinien i nie stwarza problemów ze zbieraniem nadmiaru zbędnych śmieci z otoczenia dlatego odszedłem od tego pomysłu, ale polecam szukać różnych rozwiązań, przeliczyć sobie i podjąć decyzję co jest lepsze w danej sytuacji i warunkach.
Odnośnie opakowań kartonowych i obkładania różnego rodzaju paletami po jajkach itp. itd. to od razu mówię, że te materiały nie pochłaniają dźwięku. Ta firma fachowo wytłumaczyła mi ten temat, bo sam byłem ciekaw jako, że to budziło zawsze wiele kontrowersji i wiele ludzi tak robiło. Było to już bardzo dawno temu stąd nie mogę wkleić linku do tej firmy, ani cytatów.
Jeśli ktoś się na to uprze to powiem tak. Lepsze to jak puste ściany z tym się zgodzę, bo coś tam minimalnie to da, ale nie rozwiązuje to nadal problemu akustyki tak jakbyśmy tego oczekiwali.
Problem z akustyką to bardzo skomplikowany temat. Sam nie ogarniam wszystkiego w pełni. Jest w tym bardzo dużo fizyki. Profesjonalne studia kupują do tego celu specjalny miernik za jakieś nie pamiętam już 300 czy 700zł coś w tych granicach. Dokonują analizy widma na specjalnych programach badają częstotliwości na które należy brać jeszcze nacisk wygłuszając pomieszczenie i w związku z tłumieniem danego pasma stosuje się odpowiednie adekwatnie panele lub tzw. pułapki i itp. gadżety (jest tego trochę) o bardziej lub mniej skomplikowanej złożoności.
Jeśli chodzi o panele z poliuretanu (dostępne w różnej formie płaskich paneli czy też trójkątów itp.) ważna jest gęstość, która jest podawana w ilości na metr. Niestety nie potrafię powiedzieć jaka powinna być. Trochę zaczerpnąłem wiedzy na ten temat, ale po więcej odsyłam do wszelkiego rodzaju książek na ten temat, a jest wiele takich. Jakby człowiek się uparł to by pewnie w bibliotece z książek od fizyki wszystko wyciągnął oraz różnych innych forum skupiających się na tym temacie.
Na szczęście my hobbiści nie koniecznie musimy się tym wszystkim przejmować. Pójdziemy na browara, wrócimy z jasnym umysłem i obkleimy wszystkie ściany w trójkąty i tak czy siak będziemy się tym jarać i żyć tym. Tak jak ludzie, którzy mają palety od jajek na ścianach. Ważne, że zajawka kipi gęsta
Podsumowując temat jest trudny, ale myślę, że będziemy go powoli zgłębiać i rozwijać o nową wiedzę tak, aby nie być zbyt zacofanym i posiadać te minimum niezbędne do tworzenia numerów jak Jay-Z wielkiego formatu
Ja zamierzałem w rogu pokoju umieścić kabinkę do tego celu chciałem dwie ścianki z płyty gipsowo-kartonowej (dwie warstwy płyty, a w środek wrzucić wełnę mineralną),a od wewnątrz okleić panelami akustycznymi. Czyli dwie ścianki chciałem przytwierdzić do rogu pokoju. Ta firma zaproponowała mi gotowe ścianki, których koszt po obliczeniu wyszedł mi jakieś 800zł czy więcej trochę jakoś tak w każdym razie. Takie rozwiązania są świetne jeśli mamy trochę gotówki na ten cel. Ja ostatecznie zrezygnowałem z budowy kabinki, ponieważ okazało się, że mój mikrofon w moim pomieszczeniu zachowuje się bardzo dobrze. Zbiera to co powinien i nie stwarza problemów ze zbieraniem nadmiaru zbędnych śmieci z otoczenia dlatego odszedłem od tego pomysłu, ale polecam szukać różnych rozwiązań, przeliczyć sobie i podjąć decyzję co jest lepsze w danej sytuacji i warunkach.
Odnośnie opakowań kartonowych i obkładania różnego rodzaju paletami po jajkach itp. itd. to od razu mówię, że te materiały nie pochłaniają dźwięku. Ta firma fachowo wytłumaczyła mi ten temat, bo sam byłem ciekaw jako, że to budziło zawsze wiele kontrowersji i wiele ludzi tak robiło. Było to już bardzo dawno temu stąd nie mogę wkleić linku do tej firmy, ani cytatów.
Jeśli ktoś się na to uprze to powiem tak. Lepsze to jak puste ściany z tym się zgodzę, bo coś tam minimalnie to da, ale nie rozwiązuje to nadal problemu akustyki tak jakbyśmy tego oczekiwali.
Problem z akustyką to bardzo skomplikowany temat. Sam nie ogarniam wszystkiego w pełni. Jest w tym bardzo dużo fizyki. Profesjonalne studia kupują do tego celu specjalny miernik za jakieś nie pamiętam już 300 czy 700zł coś w tych granicach. Dokonują analizy widma na specjalnych programach badają częstotliwości na które należy brać jeszcze nacisk wygłuszając pomieszczenie i w związku z tłumieniem danego pasma stosuje się odpowiednie adekwatnie panele lub tzw. pułapki i itp. gadżety (jest tego trochę) o bardziej lub mniej skomplikowanej złożoności.
Jeśli chodzi o panele z poliuretanu (dostępne w różnej formie płaskich paneli czy też trójkątów itp.) ważna jest gęstość, która jest podawana w ilości na metr. Niestety nie potrafię powiedzieć jaka powinna być. Trochę zaczerpnąłem wiedzy na ten temat, ale po więcej odsyłam do wszelkiego rodzaju książek na ten temat, a jest wiele takich. Jakby człowiek się uparł to by pewnie w bibliotece z książek od fizyki wszystko wyciągnął oraz różnych innych forum skupiających się na tym temacie.
Na szczęście my hobbiści nie koniecznie musimy się tym wszystkim przejmować. Pójdziemy na browara, wrócimy z jasnym umysłem i obkleimy wszystkie ściany w trójkąty i tak czy siak będziemy się tym jarać i żyć tym. Tak jak ludzie, którzy mają palety od jajek na ścianach. Ważne, że zajawka kipi gęsta
Podsumowując temat jest trudny, ale myślę, że będziemy go powoli zgłębiać i rozwijać o nową wiedzę tak, aby nie być zbyt zacofanym i posiadać te minimum niezbędne do tworzenia numerów jak Jay-Z wielkiego formatu
Ostatnio zmieniony 01 lip 2013, 22:23 przez dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: zcaliłem posty
Powód: zcaliłem posty
https://soundcloud.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://myspace.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
http://nakoz.org/viewtopic.php?t=3404&p ... 20-%202008" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://myspace.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
http://nakoz.org/viewtopic.php?t=3404&p ... 20-%202008" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
- dudi
- Pad16
- Posty: 7357
- Rejestracja: 07 sty 2013, 18:26
Co do akustyki, miałem zamiar prowadzić prostego bloga na swojej stronie, ale póki co zrezygnowałem, powstał tam jednak krótki wpis o akustyce - naprawdę podstawy, ale mogą pomóc, więc skoro tam jest niedostępny, to przekleję tu, bez poprawek - tak jak napisałem na mixmastermusic:
W razie czego mogę temat rozwinąć tu na forum jeśli ktoś będzie zainteresowany
EDIT:Jeśli jesteś beatmakerem, producentem czy realizatorem dźwięku i jeszcze nie borykałeś się z tym problemem, prędzej czy później dopadnie i Ciebie. Po sugestiach zawartych w komentarzach do ostatniego wpisu uznałem, że dość dobrą kontynuacją tematu dotyczącego naszego słuchu będzie poruszenie zagadnienia akustyki pomieszczenia, która jest jedną z najważniejszych rzeczy, od których zależy brzmienie naszych nagrań. Wielkość, kształt i materiały wykorzystane do budowy pomieszczenia oraz cały wystrój wpływa na dźwięk, który dociera do naszych uszu. Zakładam, że większość osób czytających ten wpis ma zamiar zaadaptować pomieszczenie we własnym domu czy też mieszkaniu, bo właśnie do takich ludzi kieruję ten tekst. Te kilka krótkich i podstawowych porad powinno pomóc w zapewnieniu odpowiednich warunków akustycznych oraz z radzeniem sobie z miksem i masteringiem w sytuacjach, w których nie jesteśmy w stanie stworzyć optymalnych studyjnych warunków.
Zacznijmy od najważniejszej kwestii, czyli od odsłuchu. Nie jest bowiem bez różnicy ustawienie kolumn odsłuchowych. Przede wszystkim powinny być umieszczone w równej odległości od ścian bocznych i o ile to możliwe przynajmniej pół metra (a najlepiej około metra) od ściany tylnej, żeby uniknąć wzmacniania niskich częstotliwości. Idealnie ustawione głośniki powinny stworzyć wraz z naszą głową trójkąt równoboczny. Jego wymiary będą uzależnione od wielkości pomieszczenia jakim dysponujemy, natomiast optymalną długością ramienia byłoby około 1,5m - 2m dla głośników bliskiego pola (co w większości pomieszczeń jest wykonalne).
Sprzęt rozstawiony, teraz kolej na wyciszenie. Postaw coś, co będzie pochłaniać dźwięk na ścianie za Tobą i w rogach pomieszczenia. Doskonałą opcją byłyby panele akustyczne i pułapki basowe pochłaniające tzw. fale stojące. Ale uwaga - nie muszą one wcale być dużym wydatkiem, na który stać jedynie nielicznych. A to dlatego, że można takie panele wykonać samemu, potrzebne są: wełna mineralna, kilka desek do zbicia ramy, tkanina na pokrycie konstrukcji (tafta jest dość tania), sznurek lniany, narzędzia i trochę umiejętności DIY. W taki sposób można wygłuszyć pomieszczenie naprawdę niedużym kosztem. W rogach również można ustawić takie panele, aby "złamać" kąt prosty ścian. Jest to jedynie kwestia, mniejszej niż na ściany, szerokości takiego wygłuszenia. Jeśli nie chcesz albo nie potrafisz samemu wykonać takich mat, możesz po prostu postawić za sobą, np. regał z książkami, które też dość dobrze niwelują odbijanie się fal dźwiękowych, najważniejsze żeby ściany nie pozostały gołe.
Tych kilka rad powinno pomóc w procesie adaptacji wnętrza Twojego pomieszczenia na studio. W przyszłości poruszę też kwestię obejścia nieidealnych warunków jakich najzwyczajniej w świecie możemy nie móc pokonać, np. mieszkając w akademiku, na stancji czy w niedużym mieszkaniu. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem podczas procesu miksowania naszych ścieżek okażą się słuchawki. Jest to jednak temat na dłuższy wpis i rozważenie kilku istotnych kwestii, chociażby - czy jesteśmy w stanie wykonać cały miks na słuchawkach, jakie są wady i zalety takiego miksu, jakie słuchawki możemy do tego wykorzystać i jeszcze kilka innych kwestii, o których niebawem.
W razie czego mogę temat rozwinąć tu na forum jeśli ktoś będzie zainteresowany
- JachMann
- Pad1
- Posty: 70
- Rejestracja: 18 cze 2013, 21:36
Ja byłbym zainteresowany powyższym tematem, ponieważ jestem dość ukiszony z całym sprzętem w jednym małym pokoju w którym mieszczę jakoś 4 biurka w tym jedno duże przerabiane DIY do komputera. Które mam w rogu pokoju. Z lewej jego strony jest róg ściany, a z prawej łóżko a za nim prawy róg pokoju. Zatem ustawienie kolumn odsłuchowych w tej pozycji z jednej strony względem rogu może byłoby ok chociaż blisko ściany, ale z drugiej jest daleko do prawej ściany. Posiadam ewentualną ściankę z płyty wiórowej, ale ona nie jest aż tak wysoka, zapewne nie rozwiąże problemu i służy głównie do wyciszenia komputera podczas nagrywania wokalu. Drzwi mam specjalnie przerabiane przeze mnie DIY mocno i szczelnie wyciszają dźwięki zewnętrzne oraz okna plastiki piątki. Takiej grubości zwykle nie stosuje się w zwykłych mieszkaniach także jestem zadowolony z efektów. Borykam się tylko z ustawieniem tego wszystkiego wewnątrz. Raczej Nie mogę sobie pozwolić na umieszczenie biurka na środku względem obu bocznych ścian ( to by pewnie rozwiązało problem). Myślałem o ustawieniu pod kątem, ale to też pochłania zbyt dużo miejsca. Co proponujecie w takiej sytuacji ? Bo przymierzam się już od długiego czasu do zakupu odsłuchów. Wiem już konkretnie czego chcę. Będzie to KRK VXT 6. Dają świetne rezultaty w bliskim polu. Powinny też poradzić sobie bez dodatkowego basowego głośnika, a z basowym dają pełne pasmo w niskich częstotliwościach. Polecił mi je pewien gość z Warszawy, który pracował już w studiu przy różnych odsłuchach. Początkowo chciałem brać KRK RP 8. Do ósemek trzeba mieć wielkie pomieszczenie inaczej nie spełnią swojej funkcji. Tak na przyszłość jakby ktoś się nastawiał to do małych pomieszczeń tylko 5 i 6 z firmy KRK. No, a rodzaj to już kwestia jakości i budżetu wiadomo.dudi pisze:
Nie jest bowiem bez różnicy ustawienie kolumn odsłuchowych. Przede wszystkim powinny być umieszczone w równej odległości od ścian bocznych i o ile to możliwe przynajmniej pół metra (a najlepiej około metra) od ściany tylnej, żeby uniknąć wzmacniania niskich częstotliwości. Idealnie ustawione głośniki powinny stworzyć wraz z naszą głową trójkąt równoboczny. Jego wymiary będą uzależnione od wielkości pomieszczenia jakim dysponujemy, natomiast optymalną długością ramienia byłoby około 1,5m - 2m dla głośników bliskiego pola (co w większości pomieszczeń jest wykonalne).
EDIT:
W razie czego mogę temat rozwinąć tu na forum jeśli ktoś będzie zainteresowany
https://soundcloud.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://myspace.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
http://nakoz.org/viewtopic.php?t=3404&p ... 20-%202008" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://myspace.com/jach-mann" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
http://nakoz.org/viewtopic.php?t=3404&p ... 20-%202008" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
- dudi
- Pad16
- Posty: 7357
- Rejestracja: 07 sty 2013, 18:26
Pisząc na końcu o rozwinięciu myślałem konkretniej o napisaniu kilku słów o miksie na słuchawkach, bo jak nie masz miejsca na porozstawianie sprzętu to inaczej tego nie przeskoczysz. Wiadomo, że nie wszystko musi być ustawione z chirurgiczną precyzją, ale nigdy w kącie nie będzie dobrze, a ustawienie pod kątem też nie rozwiąże problemu wg mnie.
- jacai
- Pad7
- Posty: 888
- Rejestracja: 08 sty 2013, 17:35
Słitaśnie rybcia ! dobry plejs na melo
r.w.t.f.
https://soundcloud.com/jacai" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/jacai" onclick="window.open(this.href);return false;
- DonPadzior
- Admin
- Posty: 2099
- Rejestracja: 23 sty 2013, 17:00
Generalnie ZAJEBOZA ale nie byłbym sobą gdybym się do czegoś nie dopieprzył...
Rybsą....wszystko pięknie, ładnie ale chyba przedobrzyłeś IMHO... gdzie masz jakiś kawałek ściany który ci cokolwiek odbija ?
i...na miłość boską czemu na czarno ???
Rybsą....wszystko pięknie, ładnie ale chyba przedobrzyłeś IMHO... gdzie masz jakiś kawałek ściany który ci cokolwiek odbija ?
i...na miłość boską czemu na czarno ???
I suppose it is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything if it were a nail.
- jacai
- Pad7
- Posty: 888
- Rejestracja: 08 sty 2013, 17:35
Studio HARON zaprasza na sesje : P
r.w.t.f.
https://soundcloud.com/jacai" onclick="window.open(this.href);return false;
https://soundcloud.com/jacai" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryba
- Admin
- Posty: 1441
- Rejestracja: 07 sty 2013, 23:47
dokładnie melanże w studiu to codziennośćjacai pisze:Słitaśnie rybcia ! dobry plejs na melo
generalnie taki zamiar był żeby wygłuszyć studio, ze względu na sąsiadów i dzieci śpiące w sypialniach jak i do nagrywek wokalnych a kawałek ściany jest za plecami w kolorze czerwonym wiec daje rade a dlaczego na czarno? uwielbiam jak jest ciemno! teraz latem mam białe noce to chociaż w studiu mam ciemnototepady pisze:Generalnie ZAJEBOZA ale nie byłbym sobą gdybym się do czegoś nie dopieprzył...
Rybsą....wszystko pięknie, ładnie ale chyba przedobrzyłeś IMHO... gdzie masz jakiś kawałek ściany który ci cokolwiek odbija ?
i...na miłość boską czemu na czarno ???
- pewuprodukcje
- Pad2
- Posty: 104
- Rejestracja: 27 lut 2013, 11:07
Ryba teraz bedzie cisnou bity z pod znaku szatana Rybsą a.k.a BLACK fish
Wciskam pad, kładę funty, daję bejslajn. Bęben gra, nie wiesz brat ile to szczęścia...