Szukałem tego tematu na tym forum i nie mogłem znaleźć. Chodzi mi o obliczanie segmentów, aby móc wyznaczyć Beat, gdy chcemy zmienić i dopasować tempo sampla. Jak to obliczyć, te uderzenia itd ??
Może jakaś dobra dusza wyjaśnić tak prostą sprawę ?
Pozdrawiam i z góry dziękuje
Określanie tempa utworu
- dudi
- Pad16
- Posty: 7357
- Rejestracja: 07 sty 2013, 18:26
obliczanie segmentów, wyznaczanie beatu wtf pytam
Chodzi ci o ustalenie tempa?
Liczysz stopa - werbel - stopa - werbel... przez 15 sekund, mnożysz razy 4 (żeby wyszło beats per minute) i masz. Nie zawsze leci to idealnie równo, myślę o jakichś połamańcach na bębnach, ale wyszkolisz ucho to będziesz umiał policzyć wszystko.
Tu powinno ci wyjść w okolicach 96 (na szybko licząć żeby kobity nie obudzić, bo po słuchafony nie chce mi się wstać)
[youtube][/youtube]
Chodzi ci o ustalenie tempa?
Liczysz stopa - werbel - stopa - werbel... przez 15 sekund, mnożysz razy 4 (żeby wyszło beats per minute) i masz. Nie zawsze leci to idealnie równo, myślę o jakichś połamańcach na bębnach, ale wyszkolisz ucho to będziesz umiał policzyć wszystko.
Tu powinno ci wyjść w okolicach 96 (na szybko licząć żeby kobity nie obudzić, bo po słuchafony nie chce mi się wstać)
[youtube][/youtube]
-
- Pad1
- Posty: 34
- Rejestracja: 11 cze 2013, 07:23
Jesli policzysz uderzenia w danym okresie czasu (ty wpisałeś że 15 sekund) to dowiesz się jakie masz tempo a nie ile masz beatów.
Chcąc policzyć bity musisz policzyć wszystkie tak jak do dudi napisał "stopa - werbel - stopa - werbel" uderzenia w samplu - to ilość bitów,
kolejną sprawą jest to, że może się zdarzyć że Twój sampel jest krótszy niż 15 sekund więc wtedy aby policzyć tempo musisz policzyć uderzenia np.przez 5 sec. po czym podzielić te 5 sec przez minutę (czyli 60 sec) i pomnożyć przez ilość uderzeń które zliczyłeś, wtedy masz tempo.
W mpc jest taka funkcja jak tap tempo,działa podobnie jak liczenie tylko ,że "wewnątrz", osobiście jej nie używam bo nie jest mi potrzebna (i zbyt dokładna), ale może Ci pomoże, jest o tym wspomniane w manualu na str. 186 Chapter 12: MIDI/SYNC Mode, OTHER Mode.
Chcąc policzyć bity musisz policzyć wszystkie tak jak do dudi napisał "stopa - werbel - stopa - werbel" uderzenia w samplu - to ilość bitów,
kolejną sprawą jest to, że może się zdarzyć że Twój sampel jest krótszy niż 15 sekund więc wtedy aby policzyć tempo musisz policzyć uderzenia np.przez 5 sec. po czym podzielić te 5 sec przez minutę (czyli 60 sec) i pomnożyć przez ilość uderzeń które zliczyłeś, wtedy masz tempo.
W mpc jest taka funkcja jak tap tempo,działa podobnie jak liczenie tylko ,że "wewnątrz", osobiście jej nie używam bo nie jest mi potrzebna (i zbyt dokładna), ale może Ci pomoże, jest o tym wspomniane w manualu na str. 186 Chapter 12: MIDI/SYNC Mode, OTHER Mode.
-
- Padawan
- Posty: 5
- Rejestracja: 05 wrz 2013, 19:36
Jakie to proste Sprawdziłem stronkę http://bpmdatabase.com/" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow i różne tracki, wszystko dobrze liczę i wyniki takie same lub raz na jakiś czas +1bpm etc. Dzięki za pomoc, wielkie dzięki
- DonPadzior
- Admin
- Posty: 2099
- Rejestracja: 23 sty 2013, 17:00
nie....zmieni ci pitch sampla o pół tonu a masz 12 półtonów w skali.
Nie wnikając w szczegóły z prostej matematyki wychodzi ci że jeden półton to ok. 1.05946309437 teraz mnożysz tą wartość razy tempo orginalne i wychodzi ci tempo sampla podciągniętego o jeden półton w górę czyli np. :
90BPM * 1.05946309437 = 95,3516784933 BPM
Dając sobie łeb uciąć że właśnie zgłupiałeś odsyłam cię do najlepszego kalkulatora, którego de facto uzywam już od dobrych kilku lat
http://mp3.deepsound.net/eng/samples_calculs.php
Nie wnikając w szczegóły z prostej matematyki wychodzi ci że jeden półton to ok. 1.05946309437 teraz mnożysz tą wartość razy tempo orginalne i wychodzi ci tempo sampla podciągniętego o jeden półton w górę czyli np. :
90BPM * 1.05946309437 = 95,3516784933 BPM
Dając sobie łeb uciąć że właśnie zgłupiałeś odsyłam cię do najlepszego kalkulatora, którego de facto uzywam już od dobrych kilku lat
http://mp3.deepsound.net/eng/samples_calculs.php
I suppose it is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything if it were a nail.
- EML
- Pad1
- Posty: 44
- Rejestracja: 19 maja 2013, 14:59
Po co liczyć i walczyć z pitchem?? Wystarczy obliczyć znowu tempo zpitchowanego sampla.
Pozdrawiam
AAAA jeszcze coś Jeżeli posiadasz Fl, czy to oryginał czy pirat mnie nie interesuje To masz tam takie fajne cuś co pomaga liczyć zamiast kalkulatora ! Kliknij ppm na tabelke TEMPO i wybierz Tap i sobie wystukaj w rytm "kiwania głową"
Pozdrawiam
AAAA jeszcze coś Jeżeli posiadasz Fl, czy to oryginał czy pirat mnie nie interesuje To masz tam takie fajne cuś co pomaga liczyć zamiast kalkulatora ! Kliknij ppm na tabelke TEMPO i wybierz Tap i sobie wystukaj w rytm "kiwania głową"
-
- Pad4
- Posty: 312
- Rejestracja: 24 wrz 2013, 15:27
Tak sobie czytam przed zajęciami i nachodzi mnie pytanie.
Powiedzmy, że określiłem sobie tempo utworu który leci mi na winylu na 70bpm, ale chciałbym żeby jego tempo było jednak troszkę większe. Jakie mam możliwośći podkręcenia tempa z pozycji mpc500 i gramofonu? Mogę użyć patcha gramofonowego albo tune w mpc i na tej podstawie ocenić bpm? I czy zmiana tempa i dopasowywanie go ma tylko sens w przypadku wycinania np. całych taktów czy w wycinaniu pojedynczych dźwięków również?
Zdrówka
Powiedzmy, że określiłem sobie tempo utworu który leci mi na winylu na 70bpm, ale chciałbym żeby jego tempo było jednak troszkę większe. Jakie mam możliwośći podkręcenia tempa z pozycji mpc500 i gramofonu? Mogę użyć patcha gramofonowego albo tune w mpc i na tej podstawie ocenić bpm? I czy zmiana tempa i dopasowywanie go ma tylko sens w przypadku wycinania np. całych taktów czy w wycinaniu pojedynczych dźwięków również?
Zdrówka
https://soundcloud.com/rebib" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://www.facebook.com/pages/Rebib/362316280508789" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://www.facebook.com/pages/Rebib/362316280508789" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
- dudi
- Pad16
- Posty: 7357
- Rejestracja: 07 sty 2013, 18:26
Różnica pomiędzy pitchem na gramofonie a podkręceniem tune na MPC jest taka, że na tym drugim jak za dużo tam dasz to będzie słychać, że to cyfrowo wszystko robione, a na gramofonie lecisz jak chcesz i zmienia ci się tylko wysokość dźwięków, zasadniczo bez ingerencji w jakość tego dźwięku.
Nawet na najprostszym gramcu, który ma pitch w zakresie 10% i 2 prędkości masz ogromne pole manewru i polecam zgrywając sampelki cisnąć od razu mniej więcej w BPMy, które cię interesują. Delikatne zmiany możesz sobie robić później na MPC, to już nie będzie słyszalne.
Dla eksperymentu zgraj sobie tego sampla i przyspiesz go na MPC z tych 70 do 90 BPMów i porównaj ten dźwięk z dźwiękiem jaki uzyskasz jak od razu zgrasz próbkę w takim tempie.
Jeśli chodzi o drugą część pytania to zależy co chcesz osiągnąć - jak chcesz to poskładać do kupy w jednym kawałku i zgrasz różne dźwięki w różnych tempach to mogą do siebie nie pasować (zależy co to za dźwięk i jak chcesz go użyć). Ja często lubię zwolnić np. stopkę, a przyspieszyć jakieś skrzypki, trąbki, etc. ale robię to już z jakimś konkretnym planem ich użycia w różnych miejscach, w różny sposób, do tego filtry i reszta miks-stuffu.
W miarę prostym i przydatnym patentem na błyskawiczne określenie tempa, bez żadnego liczenia, jest po prostu nawinięcie kilku wersów. Na pewno znasz kawałek jakiegoś tekstu, jak nie to się naucz i nawijając od razu będziesz wiedział w okolicach jakiego tempa oscylujesz. Wymaga to jak wszystko pewnej praktyki, ale z czasem wyrobisz sobie ucho na tyle, że określenie tempa zajmie ci kilka sekund.
Nawet na najprostszym gramcu, który ma pitch w zakresie 10% i 2 prędkości masz ogromne pole manewru i polecam zgrywając sampelki cisnąć od razu mniej więcej w BPMy, które cię interesują. Delikatne zmiany możesz sobie robić później na MPC, to już nie będzie słyszalne.
Dla eksperymentu zgraj sobie tego sampla i przyspiesz go na MPC z tych 70 do 90 BPMów i porównaj ten dźwięk z dźwiękiem jaki uzyskasz jak od razu zgrasz próbkę w takim tempie.
Jeśli chodzi o drugą część pytania to zależy co chcesz osiągnąć - jak chcesz to poskładać do kupy w jednym kawałku i zgrasz różne dźwięki w różnych tempach to mogą do siebie nie pasować (zależy co to za dźwięk i jak chcesz go użyć). Ja często lubię zwolnić np. stopkę, a przyspieszyć jakieś skrzypki, trąbki, etc. ale robię to już z jakimś konkretnym planem ich użycia w różnych miejscach, w różny sposób, do tego filtry i reszta miks-stuffu.
W miarę prostym i przydatnym patentem na błyskawiczne określenie tempa, bez żadnego liczenia, jest po prostu nawinięcie kilku wersów. Na pewno znasz kawałek jakiegoś tekstu, jak nie to się naucz i nawijając od razu będziesz wiedział w okolicach jakiego tempa oscylujesz. Wymaga to jak wszystko pewnej praktyki, ale z czasem wyrobisz sobie ucho na tyle, że określenie tempa zajmie ci kilka sekund.