Obilo mi sie kiedys o uszy, ze sa rozne techniki samplowania, o ktorych chcialbym sie wiecej dowiedziec, a mozliwe ze ktos z was stosuje je na codzien i moze o nich cos troche wiecej napisac.
Samplowanie pitch up/down - po co taki zabieg i co mozna dzieki temu uzyskac?
Samplowanie na 45 obrotach - podobnie w jakim celu tak samplowac?
Jak obrabiac uzyskane w ten sposob sample?
Czy lepiej jest samplowac w mono czy w stereo?
Moze sa jeszcze jakies inne techniki, o ktorych nie wspomnialem...
Techniki samplowania
- bizon
- Moderator
- Posts: 841
- Joined: 08 Jan 2013, 20:06
- whiterabbit
- Pad1
- Posts: 94
- Joined: 28 Sep 2013, 20:34
Co prawda aktualnie nie sampluję cudzych nagrań, ale to wszystko i tak to samo.
Samplowanie pitch up - żeby zaoszczędzić miejsce (głównie RAM), ewentualnie żeby obniżyć jakość - np. sampel podkręcony 2 razy szybciej, po ustawieniu tonacji z powrotem na 0, będzie brzmiał jakby był nagrany na 22050 (jeżeli używamy próbkowania 44100)
Pitch down - lepsza jakość, lub większa wierność nagrania, dokładniejszy sampling, a co za tym idzie dokładniejsza edycja, np. kiedy dźwięk klika przy loopowaniu to nagranie pitch down 2 x, daje to że zamiast 1 sampla na jakiś okres czasu masz 2 sample
Samplowanie na 45 obrotach - to samo co pitch up tylko trzeba przeliczyć odpowiednie ratio
Jak obrabiac uzyskane w ten sposob sample? - ustawiasz tune do pierwowzoru i tyle
Czy lepiej jest samplowac w mono czy w stereo? - to zależy czy jest tam zawartość warta użycia stereo, jeżeli nie to po co marnować głosy polifonii, skoro i tak brzmi w obu słuchawach
Akurat "mam coś na gazie" więc jak coś mi się przypomni..
Samplowanie pitch up - żeby zaoszczędzić miejsce (głównie RAM), ewentualnie żeby obniżyć jakość - np. sampel podkręcony 2 razy szybciej, po ustawieniu tonacji z powrotem na 0, będzie brzmiał jakby był nagrany na 22050 (jeżeli używamy próbkowania 44100)
Pitch down - lepsza jakość, lub większa wierność nagrania, dokładniejszy sampling, a co za tym idzie dokładniejsza edycja, np. kiedy dźwięk klika przy loopowaniu to nagranie pitch down 2 x, daje to że zamiast 1 sampla na jakiś okres czasu masz 2 sample
Samplowanie na 45 obrotach - to samo co pitch up tylko trzeba przeliczyć odpowiednie ratio
Jak obrabiac uzyskane w ten sposob sample? - ustawiasz tune do pierwowzoru i tyle
Czy lepiej jest samplowac w mono czy w stereo? - to zależy czy jest tam zawartość warta użycia stereo, jeżeli nie to po co marnować głosy polifonii, skoro i tak brzmi w obu słuchawach
Akurat "mam coś na gazie" więc jak coś mi się przypomni..
https://soundcloud.com/follow-the-white-rabbit-1" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
-
- Moderator
- Posts: 828
- Joined: 26 Mar 2014, 09:24
Samplujac na 45 bpm i robiac pitch down w szczegolnosci na starszych samplerach gdzie algorytmy pitchujace nie byly takei super otrzymuje sie specyficzny przybrudzony sound [najlepiej jest to slyszalne na sp1200 gdzie robiac tak uzyskuje sie mocne brzmienei aliasingu]
- Roman
- Pad1
- Posts: 91
- Joined: 26 Jan 2014, 02:35
przypnę się do DirtyDrumz . jeśli chodzi o techniki samplowania w samplerach znaczącą rolę odgrywa również jakość zgrywania. tutaj Graf pokazuje to na przykładzie s950
[youtube]PPjprCpXoHY[/youtube]
[youtube]PPjprCpXoHY[/youtube]
a też se będę spamował pod postami :
https://soundcloud.com/rmnbeatz" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://soundcloud.com/rmnbeatz" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
-
- Moderator
- Posts: 828
- Joined: 26 Mar 2014, 09:24
Oczywiście że tak. Powyższa jakość [sampling rate] w zależności od wybranej wartośc bardziej lub mniej uwydatni aliasing przy pitchowaniu