Mix/Master

Miks, mastering, etc.
Post Reply
User avatar
Dudus
Pad4
Posts: 256
Joined: 15 Jan 2013, 15:23

Czy byłby ktoś w stanie nagrać filmik jak robi to po kolei zgrywacie ścieżki z MPC tniecie tak te ścieżki żeby się zapętlały układacie je w Fl tam dodajecie eq efekty itd. ? Jak to wygląda po kolei :)
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

Przede wszystkim miks i mastering to różne procesy, ale o tym raczej wiesz. W dalszej kolejności nie ma szans, że ktoś ci opisze dokładnie co robi po kolei, BO:
a) za dużo tego jest
b) niektórzy kończą szkoły a przynajmniej jakieś intensywne i kosztowne kursy żeby to ogarnąć
c) podstawy możesz poogarniać w necie, chociażby na stronie http://zakamarkiaudio.pl" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow - jest tam cała masa artykułów i filmików też
d) jak złapiesz podstawy, o które pytasz wtedy prędzej ktoś będzie ci mógł pomóc w konkretniejszej kwestii

Od siebie dodam tyle, że ja nic nie tnę, od razu zgrywam ślady w takiej długości jaką ma mieć cały kawałek, później tylko wyciszam albo wycinam elementy, które nie są mi w danym momencie potrzebne. Możesz też zgrać dłuższe pliki w razie gdybyś chciał dorobić bonusową zwrotkę i żebyś nie musiał bawić się w cięcie i sztukowanie albo od nowa wszystko robić. Proces czasochłonny, ale taki mi najlepiej odpowiada. Reszta jest na esej, może ktoś się skusi :V
monumatik
Padawan
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2013, 14:45

Cały aranż robiony na MPC. Jeżeli nagrywasz każdy dżwięk na osobny track (haty,stopa,snare,piano,gitara,synth,bass,itp.) to spoko bo nie musisz się bawić w wyciszanie poszczególnych dźwięków z programu aby zgrać do wave. Co do mixu i masteru. Wyeksportowane ścieżki wklejam do Cubase, gdzie robię mix (podczas produkcji warto zadbać aby elementy perkusyjne miały odpowiednio dużo transientów aby zachować kopa po masteringu). Podstawa w mixie to kompresor np. SSL comp, eq np. req6, jakiś reverb. Żaden kompresor nie zastąpi ci ręcznej edycji ścieżek (czyt. regulacja głośności sampla w poszczególnych partiach, głośność hatów na całym tracku, itp.). Zwracaj uwagę na to aby miks był spójny, używaj nagrań referencyjnych (zakamarki audio ;) ). Reverby dodawaj w szynie fx (send), ponieważ można je poźniej swobodnie obrobić np. obcinając dół pasma. Poczytaj o sidechain, zgodności fazy, zastosowaniu efektu delay i szerokością bazy stereo, a! panoramowanie to podstawa. Powodzenia! za około rok zrobisz w miarę dobry miks.
User avatar
dabek
Pad5
Posts: 437
Joined: 15 Jun 2013, 17:04

zakararkiaudio to kopalnia wiedzy, tam znajdziesz praktycznie wszystko
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

monumatik wrote:Jeżeli nagrywasz każdy dżwięk na osobny track (haty,stopa,snare,piano,gitara,synth,bass,itp.)
podstawa
monumatik wrote:Żaden kompresor nie zastąpi ci ręcznej edycji ścieżek (czyt. regulacja głośności sampla w poszczególnych partiach, głośność hatów na całym tracku, itp.)
Po to jedzie się na MPC bez full level żeby mieć efekt, o którym wspominasz. Ewentualnie można dorzucić delikatną ręczną modyfikację szczegółów.
monumatik
Padawan
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2013, 14:45

Oczywiście. Tylko, że chodziło mi typowo o miks, jeżeli już nie zagra odpowiednio partii na mpc ;)
Post Reply