Historia powstania MPC: ADR-15 / MPC60

Podziel się wiedzą na temat MPC60/3000/4000.
Post Reply
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

Dziś natchnęło mnie żeby poszerzyć jeszcze wiedzę i przy okazji zacząć dość interesujący wątek, dotyczący z pozoru znanej większości maszynki. Dlaczego piszę, że z pozoru dowiecie się poniżej.

Image

A więc pierwszym produktem Akai i Rogera Linna, a właściwie prototypem MPCtek był ADR-15. Pokrótce:
- 12 bit, 40 kHz
- 13 sekund (z możliwością rozszerzenia do 26 sekund)
- 60,000 note 16 track sequencer
- nieruchomy LCD
- pady czułe na dotyk
- 11 audio outputs - stereo - echo mixer - 8 independent mix outputs
- 4 midi outputs and 2 inputs

Większe zdjęcie:
Image

Szukając dalej natchnąłem się też na historię opowiedzianą przez niejakiego Mike'a McRoberts'a (Akai Product Manager w latach 1987 - 1995), która dotyczy etymologii nazwy urządzenia ubóstwianego przez wielu z nas. Mike to gość, który siedzi.
Image

Oryginalne zdjęcie trójki panów, zanim pan McRoberts cyknął sobie z nimi fotkę:
Image

Wracając do historii powstania nazwy MPC, Mike spotkał się pewnego dnia z Jerry'm Freed'em (prezesem Internationa Music Company, które było dystrybutorem Akai). Stwierdził, że nazwa prototypu ADR-15 mogłaby znaczyć Akai Drum Recorder, ale cyfra 15 nie ma tu żadnego związku. Jerry zaproponował burzę mózgów i spytał "czym jest ta maszyna?". Mike odpowiedział, że to "MIDI production center, które posiada 60,000 note sequencer...". Jerry mu przerwał i powiedział "a może MPC60?" i tak właśnie wyglądało stworzenie nazwy dla urządzenia - legendy :)

W jakiejś wypowiedzi Mike'a przeczytałem, że bawił się prototypem przez kilka lat po czym sprzedał go jakiemuś gościowi z Kalifornii, czego bardzo żałował po jakimś czasie (nie dziwię się). Cały model ADR-15 nie różnił się praktycznie niczym od finalnego produktu o nazwie MPC60 z wyjątkiem właśnie nazwy i ruchomego ekranu, którego wprowadzenie zaproponował Jerry Freed - szefowie w Japonii zgodzili się i machina ruszyła.

Część z tego co streściłem powyżej znajduje się w tym wywiadzie. Jak ktoś ma więcej informacji na ten temat to chętnie rozwinę wątek :)

A na podsumowanie cytat dla leniwych:
- With the trend of hybrid groove boxes mostly relying on the computer to do the heavy lifting, do you think we will ever get back to stand alone boxes like MPCs, MV 8800s etc?

- There will probably continue to be boutique manufacturers, like Roger Linn or Dave Smith, but it will be a smaller market. Artists that own a standalone box will continue to use them. It’s just more economical to develop a hybrid device.
wolfset

WOW thx dudi ! ! !
Jak macie więcej takich smaczków to piszcie :)
User avatar
piotraz
Pad6
Posts: 682
Joined: 10 Aug 2013, 02:52

Najciekawszy temat tego roku :v
https://soundcloud.com/createdinmind" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
User avatar
MLEKO
Pad2
Posts: 152
Joined: 30 Jan 2013, 15:02

Ładnie a ja nie wiedziałem............że tak.
https://soundcloud.com/darek-mleko-mielczarek" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow

BO JA JESTEM TEGO ŚWIATA ZŁEM KTÓRE PRZERODZIŁO MNIE W CZYSTEGO NIESKAZITELNIE TWARDEGO.
User avatar
kejsu
Pad5
Posts: 516
Joined: 27 Jan 2013, 19:44

ciekawy temat, dobra robota : )
User avatar
Melon
Pad4
Posts: 279
Joined: 08 Jan 2013, 22:43

Fenomenalny pomysł na temat! Bardzo dobrze napisane Dudi.
Rozumiem i mam nadzieję, że w planach masz kontynuację tej historii?

Jeszcze raz propsy!
https://soundcloud.com/melon2500 onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/Melon45" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
OZbeer
Pad3
Posts: 196
Joined: 19 Jan 2014, 15:22

piotraz wrote:Najciekawszy temat tego roku :v
Spokojna ... rok się nie skończył a obstawiam że wujek jeszcze coś rozkmini :D
"Jestem fetyszystą... lubię dobrą stopę"
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

Melon wrote:Fenomenalny pomysł na temat! Bardzo dobrze napisane Dudi.
Rozumiem i mam nadzieję, że w planach masz kontynuację tej historii?

Jeszcze raz propsy!
Próbuję od jakiegoś czasu nawiązać kontakt z Mike McRoberts'em, ale póki co nic w tej kwestii się nie rusza. Niemniej czy z nim, czy bez niego postaram się zrobić jakąś kontynuację i nie ukrywam, że liczę też ta to, że ktoś jeszcze będzie miał coś do dodania w tej kwestii :)
User avatar
TataDenata
Pad5
Posts: 507
Joined: 04 Nov 2013, 20:12

Like it! Gud dziab, diud ;)

Wysłane z mojego LG-P920 przy użyciu Tapatalka
https://www.facebook.com/mrtatadenata" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://soundcloud.com/tatadenata-ojciec" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
https://soundcloud.com/tatadenata/" onclick="window.open(this.href);return false;" rel="nofollow
User avatar
pietruh
Pad12
Posts: 2972
Joined: 10 Jan 2013, 14:07

props
We can play in the graveyard
Dream about joining in
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

Może historia będzie nie do końca chronologiczna, ale to też dość ciekawe informacje, które nie każdy posiada. Akai w roku 1999 zostało przejęte przez nowo utworzoną firmę – Akai Professional Musical Instrument Corporation, która w 2004 została z kolei przejęta przez właściciela Numarka i Alesisa – Jack’a O’Donnell’a. W 2012 roku, Numark wraz z Akai Professional przejęło inMusic Brands zajmujące się całą gamą produktów związanych z produkcją, DJingiem, instrumentami muzycznymi, etc.

Kolejną kwestią, do której dotarłem nieco przypadkiem, bo podczas rozmowy z moim znajomym z amerykańskiego forum MPC jest wygląd zaproponowany przez Roger’a Linn’a... czytaj dalej
User avatar
pietruh
Pad12
Posts: 2972
Joined: 10 Jan 2013, 14:07

Sprytnie dudi!
We can play in the graveyard
Dream about joining in
User avatar
dudi
Pad16
Posts: 7357
Joined: 07 Jan 2013, 18:26

;v
Post Reply